ONCE UPON A TIME…

ALD Automotive is een wereldwijde speler in de financiering en het beheer van mobiliteit. In Nederland is de afgelopen jaren het wagenpark en het aantal klanten flink gegroeid. Dat is geen reden voor ALD om lekker achter over te leunen en op cruise control door te rijden. De ambitie is om het denken rondom mobiliteit te veranderen. Minder vaste leasecontracten en meer flexibele vormen van autogebruik, in combinatie met de fiets en het OV. Zeker nu. Als je het Jeroen Kruisweg vraagt is zijn droom dat de autolease branche zich compleet herontdekt. Best een statement van de directeur…


CALL TO ADVENTURE 

Er ligt een ambitieus strategisch plan waarin duurzaamheid, flexibiliteit en innovatie een belangrijke rol spelen. Om de betekenis van de nieuwe koers over te brengen aan alle medewerkers is meer nodig dan een strategisch document. Het achtkoppige managementteam besloot persoonlijke verhalen in te zetten om de strategie intern tot leven te brengen. En dat tijdens een lockdown…


THE JOURNEY

We gingen samen op pad op zoek naar persoonlijke verhalen in een training die volledig online was. In anderhalve dag ontstonden prachtige verhalen vanachter de keukentafel, vanuit de kinderkamer en virtuele kantoorruimtes. Soms was het een worsteling. Welke perspectief kies je in het verhaal? Hoe kleur je het in met de juiste details? 

Ralph en Sander hebben de online sessie heel goed begeleid en ons echt waardevolle inzichten gegeven.
— Lonneke van der Horst- Marketing & Strategy Director ALD Automotive Nederland

Tijdens de grande finale werden de verhalen aan elkaar werden verteld. Voor sommigen was het nog onwennig, maar iedereen had er zin in. Het eerste verhaal begon als volgt: “Ik kocht mijn eerste auto toen ik 12 jaar was. Je zult je misschien afvragen hoe dit kan? Welnu ik zal je een verhaal vertellen…” Er volgde een prachtig verhaal van een vader en zoon die sleutelend aan auto’s belangrijke levenslessen deelden. De andere MT leden hingen aan de lippen van de verteller en waren verrast door het licht dat dit verhaal op de nieuwe strategie scheen. Soms moet je terug naar het verleden om de toekomst beter te snappen. Er volgden nog zeven rake persoonlijke verhalen. Sommigen echt, anderen fictief. Allen vertelden iets over de impact van de nieuwe strategie.

THE TREASURE

Na deze ‘dry run’, waren de MT-leden klaar om hun verhalen te gaan delen. Binnen hun teams, maar ook met de buitenwereld via blog’s. Verhalen die ons brengen naar lessen uit het verleden of juist naar beelden van de toekomst. Bij ALD weten ze het inmiddels: onder mobiliteit valt sinds de storytelling training ook tijdreizen. Buckle up!

Management team storytelling workshop ALD.jpg

Comment