Hoe ontwikkel je storytelling als vaardigheid voor interne en externe communicatie?
ONCE UPON A TIME…
Ymere is een woningcorporatie in Amsterdam. Ze beheert zo’n 70 duizend woningen in de metropool. Een organisatie als Ymere moet ver vooruit kunnen kijken: waar worden de bewoners van de toekomst gehuisvest? Hoe doe je dat vanuit een duurzaamheidsopgave? Ymere staat constant in verbinding met huurders, andere bewoners, gemeenten, overheid en organisaties met specialistische kennis. Het is noodzakelijk om met al deze groepen een gezamenlijk toekomstbeeld te delen en ze goed mee te nemen in de strategische keuzes die Ymere maakt.
CALL TO ADVENTURE
Strategie kan nogal eens abstract zijn. Zeker als het wordt verwoord in ambtelijke beleidsstukken van vele pagina’s. De teams Strategie & Beleid en Conceptontwikkeling hadden behoefte aan een uitbreiding van hun communicatievaardigheden. Om collega’s, huurders als samenwerkingspartners mee te nemen in lastige dilemma’s, nieuwe woonconcepten en strategische vergezichten. Zo’n dertig medewerkers wilden het geheim van storytelling ontdekken en dat kunnen inzetten in geschreven stukken, beelden en presentaties.
THE JOURNEY
We hebben deze dertig beleidsmedewerkers meegenomen in een meerdaagse storytelling training. Met als doel: minder ‘beleidstaal’ en PowerPoint-bullits, meer communiceren vanuit beleving en betekenis. We hebben gewerkt metde theorie van The Hero’s Journey, verhaalopstellingen met klei en lego (zie foto’s), metaforen en storyboards. Zo kwamen we steeds meer tot de kern van ieders verhaal. Met als ‘grande finale’ een bijeenkomst waarin ieder zijn of haar verhaal deelde op een eigen unieke manier.
TREASURE
We were blown away. Door degene die ter plekke het ingestudeerde verhaal liet vallen en uit het hart vertelde over zijn persoonlijke missie om de bestaande manier van succes meten te doorbreken. Door de ‘bekentenis’ van degene die beleid maakt tegen scheefwonen, maar eigenlijk zelf ook een scheefwoner is (en dus in één klap probleem en oplossing heel helder zag). En de manager die eindelijk echt doorgrondde wat er nodig was om de werkdruk in het team te verlagen. Allemaal persoonlijke verhalen die echt ergens over gaan. Die duidelijk maken waar het om draait. Die richting geven in een wereld waar er soms een ‘overkill’ is aan beleidsstukken. Een week later werd storytelling in de praktijk gebracht op een belangrijke bijeenkomst met huurders. De nieuwe aanpak was spannend, maar betaalde zich direct uit (zie ook video hierboven). Storytelling valt niet meer weg te denken bij Ymere!