ONCE UPON A TIME…
De medewerkers van Prorail beheren het Nederlandse spoorwegennet en zorgen (samen met andere vervoersbedrijven) dat reizigers en goederen zo soepel en veilig mogelijk van A naar B kunnen bewegen. Iedereen werkt met hart en ziel aan datzelfde einddoel. Het is een enorm bedrijf dat bestaat uit veel verschillende afdelingen en teams. Die teams worden geleid door managers die zorgen dat iedereen goed op z’n plek zit en zich ontwikkelt om gezamenlijk iets moois neer te zetten. Deze managers zullen voortdurend moeten blijven leren in een sterk veranderende organisatie.
CALL TO ADVENTURE
Tijdens de jaarlijkse managementdagen worden zo’n 350 managers in twee dagen tijd meegenomen in over de koers van Prorail en de laatste managementinzichten. Als bedrijf in verandering hebben de managers een taak hun teams voortdurend in te regelen volgens deze laatste inzichten. Het schetsen van het toekomstbeeld en medewerkers motiveren daarop in te stappen. Bij Prorail zien ze storytelling als belangrijk instrument hierin. Ze wilden daar graag mee aan de slag tijdens de managementdagen.
THE JOURNEY
Met die vraag klopte Prorail aan onze poort. We hielpen de managementdagen op te zetten en te faciliteren. Eerst deelde de directeur zijn verhaal, waarin hij zijn strategische blik duidelijk maakte aan de hand van zijn persoonlijke ervaring ten tijde van hevige sneeuwval een aantal jaar geleden. Vervolgens kreeg de zaal vier verhalen van andere collega’s, persoonlijke verhalen die raakten, met beeldende metaforen. Wij volgden met een keynote over het geheim van een goed verhaal. Om de eerder gedeelde verhalen te duiden en het recept voor verhalen verder uit de doeken te doen. Hoe neem je mensen mee in je toekomstbeeld? Wat kan je als manager leren van de verhaalstructuur van Pixar’s Finding Nemo? Na alle verhalen was het tijd om zelf aan de slag te gaan. In workshops konden managers aan hun eigen verhaal bouwen, gewapend met ons Storytelling Canvas. Er ontstonden de mooiste verhalen.
THE TREASURE
De managers vonden hun eigen verhaal, maar zagen ook ineens de verhalen van hun teamleden in een ander perspectief. Er ontstond meer verbinding en wederzijds begrip. En een goede voedingsbodem om verhalen serieus te gaan in zetten als management vaardigheid binnen Prorail. Het zaadje voor verandering was geplant. Op weg naar de borrel kwamen we al direct veel ideeen los om dingen op een andere manier te gaan aanpakken.