ONCE UPON A TIME…
Zuyderland is een zorgorganisatie met twee ziekenhuizen, negen zorgcentra, thuiszorg en bijna tienduizend medewerkers. De organisatie heeft een spannende tijd achter de rug met een fusie, samenvoegingen en verbreding van het bestuur. Al deze veranderingen hebben de nodige emoties losgemaakt. Het is weer tijd om vooruit te kijken. Samen met onze partner Branddoctors ontwikkelde Zuyderland een nieuwe positionering ‘De zorg van je leven’. Een nieuw verhaal was geboren.
CALL TO ADVENTURE
Een nieuw verhaal op papier betekent nog geen verandering in de praktijk. Daar is meer voor nodig. In eerste instantie dat het bestuur het verhaal invoelbaar kan overbrengen aan de rest van de organisatie. Op 10 december 2019 wordt het nieuwe verhaal gelanceerd op een grote managementbijeenkomst. Maar hoe zorg je dat medewerkers het verhaal omarmen? En trots voelen bij hun ‘nieuwe’ organisatie na een periode met zoveel verschillende emoties? Er is gekozen om het bestuur oprechte, persoonlijke verhalen te laten vertellen. Verhalen die elk een stukje van het grote verhaal van Zuyderland invoelbaar maken. Maar hoe doe je dat dan?
THE JOURNEY
Het vertellen van dit soort verhalen is makkelijker gezegd dan gedaan. Welke verhalen zijn dat dan? En hoe raak je precies de juiste snaar? Tijdens een workshop zijn we samen met de bestuursleden op zoek gegaan naar hun eigen persoonlijke ervaringen, vanuit het grote verhaal van Zuyderland. Geholpen door de theorie van ‘The hero’s journey’ en ons Storytelling Canvas kwamen we tot krachtige verhalen. Verhalen die de bestuursleden niet eerder van elkaar hadden gehoord. Ze waren echt door elkaars verhaal geraakt. Hopelijk zou dit ook gebeuren op de managementbijeenkomst.
THE TREASURE
Op 10 december zat de zaal vol managers, met spanning wachtend op wat er zou gaan komen. De eerste kennismaking met de nieuwe richting en identiteit. De bestuursleden vertelden allen hun persoonlijke verhaal op het podium. Dit was anders dan anders! Het raakte, ontroerde en inspireerde. Het bestuur kreeg applaus en heel Zuyderland was trots. Het nieuwe verhaal was geland en met enthousiasme ontvangen. Veel managers in de zaal gaven aan ook aan de slag te willen met hun eigen verhaal. Zodat ze de nieuwe koers van Zuyderland in hun eigen teams konden overbrengen. Zo wordt de nieuwe positionering van Zuyderland steeds meer voelbaar, van management tot werkvloer. En natuurlijk voor degene waar ze het allemaal voor doen: de zorgontvangers.