IN-COMPANY TRAINING: KRACHTIGER COMMUNICEREN MET STORYTELLING
Waarom een in-company training storytelling?
Je boodschap is inhoudelijk sterk, maar mist soms de impact om te overtuigen. Met storytelling kun je je publiek echt raken. Of je nu je producten krachtiger over het voetlicht wil brengen, de waarde van je team beter zichtbaar wil maken of je advies met meer impact wil laten landen. Leer hoe je met een krachtig verhaal mensen met je mee krijgt. Storytelling is serious business.
Wat kan je verwachten?
Iedereen kan een verhaal vertellen, we doen het de hele dag. Binnen een zakelijke context vinden we dat vaak lastig, of erger nog: onprofessioneel. Tijdens deze in-company training leer je verhalen in te zetten in je dagelijkse werk. Met inspirerende voorbeelden, door veel te doen en van elkaar te leren. Wij zorgen voor een energiek programma met fijne werkvormen en handige tools, zoals ons Storytelling Canvas. We nemen een duik in de werking van verhalen, vanuit theorie, eigen verhalen en Hollywood blockbusters. Het brengt je team dichter bij elkaar. Verhalen verbinden.
“Ik heb storytelling direct ingezet op een belangrijke bijeenkomst. We hebben de kern van de boodschap goed naar voren kunnen brengen en dat is geland. Het heeft zeker bijgedragen aan een goed resultaat.”
Welke soorten in-company trainingen zijn er?
Grofweg bieden we de drie onderstaande opzetten voor een in-company training. Niet helemaal wat je zoekt? Trainingen zijn altijd maatwerk, dus we maken de opzet graag helemaal naar wens op een manier die bij jullie past. Neem contact op dan bespreken we de mogelijkheden!
A. Inspiratiesessie
✓ 1 tot 4 uur
✓ Basisprincipes van storytelling
✓ Inspirerende voorbeelden
✓ Oefenen met Storytelling Canvas
✓ Inspiratie, plezier en verbinding
✓ Nederlands of Engels
✓ Fysiek of digitaal
B. Training basis
✓ 1 dag
✓ Basisprincipes van storytelling
✓ Inspirerende voorbeelden
✓ Iedere deelnemer maakt zijn/haar verhaal bij een eigen gekozen case
✓ Werken met tools als het Storytelling Canvas en creatieve werkvormen zoals storyboarding.
✓ Coaching op je verhaal tijdens de sessie
✓ Handvatten om storytelling te kunnen toepassen in een business setting
✓ Nederlands of Engels
✓ Fysiek, hybride of digitaal
c. training compleet
✓ 1 dag + vervolgsessies
✓ Basisprincipes van storytelling
✓ Inspirerende voorbeelden
✓ Iedere deelnemer maakt zijn/haar verhaal bij een eigen gekozen case
✓ Werken met tools als het Storytelling Canvas en creatieve werkvormen zoals storyboarding.
✓ Coaching op je verhaal tijdens de sessie
✓ 1-op-1 coaching op je verhaal na de training
✓ Sneak preview sessie: pitchen van ieders verhaal
✓ Verankersessie: verhalen blijvend inzetten
✓ De vaardigheid om storytelling te kunnen toepassen in een business setting
✓ Nederlands of Engels
✓ Fysiek, hybride of digitaal
A. INSPIRATIESESSIE - Een introductie in de wereld van storytelling
Tijdens een interactieve sessie nemen we een duik in de wereld van verhalen met je team. We leren wat de kracht van verhalen is in communicatie, hoe andere organisaties storytelling inzetten en storytelling toe te passen in je eigen werk.
Een in-company inspiratiesessie storytelling duurt 1 tot 4 uur Bij meer tijd kunnen de verhalen verder uitwerken en is er ruimte voor creatieve werkvormen zoals verhaalopstellingen of het maken van storyboards. De sessie heeft een hoog interactief karakter waarin we in wisselende samenstelling (plenair, in duo’s of groepjes) werken.
Opzet van de in-company sessie
• Hoe werkt storytelling in communicatie?
• Welke basiselementen maken een goed verhaal?
• Hoe kun je storytelling inzetten binnen een organisatie? (inspirerende praktijkvoorbeelden)
• Een verhaalopzet maken met het Storytelling Canvas en/of verhaalopstellingen/storyboards (afhankelijk van beschikbare tijd)
• Delen van verhalen en leren van elkaar
• Hoe kunnen we het geleerde in de praktijk toepassen?
B. STORYTELLING TRAINING BASIS – Leer storytelling in te zetten in je werk
We gaan gedurende 1 dag aan de slag met je team om zelf verhalen te bouwen vanuit een eigen case (zoals een rapport, presentatie, artikel, project of advies). We duiken in de werking van verhalen, van Hollywood blockbusters tot verhalen op de werkvloer. Deelnemers werken continu samen, geven elkaar feedback en leren van elkaar. We zetten de verhalen in de verf en besteden we aandacht aan de opbouw en het tot leven brengen van het verhaal met details. En kijken naar vormen waarmee je je verhaal kracht kunt bijzetten, zoals beeld en metaforen. Afsluitend doen we een gezamenlijke brainstorm over hoe we storytelling kunnen inzetten in het dagelijks werk.
Opzet van de in-company training
• Hoe werkt storytelling en welke rollen zijn er in een verhaal?
• Bouwblokken van je persoonlijke verhaal neerzetten m.b.v. Storytelling Canvas.
• Oefening: iedereen kan een verhaal vertellen
• Structuur en opbouw van je verhaal
• Vormen om je verhaal kracht bij te zetten
• Delen van verhalen en leren van elkaar
• Brainstorm en vervolgstappen
STORYTELLING TRAINING COMPLEET - Wordt een volleerd storyteller!
Er is vaak meer nodig dan één in-company trainingsdag om te zorgen dat al die mooie voornemens om met storytelling aan de slag te gaan ook daadwerkelijk worden opgevolgd. Door een aantal korte, effectieve sessies toe te voegen doen deelnemers echt genoeg ervaring op om storytelling ook echt in de praktijk te gaan inzetten. Sterker nog we werken toe naar een real life situatie om het toe te passen. Dat doen we via: 1-op-1 coaching, een sneak preview sessie als generale repetitie en een verankersessie met reflectie op de ervaringen in de praktijk.
Sneak preview sessie + Tussentijdse coaching
Een week na de in-company training organiseren we een ‘sneak preview’-sessie waar alle deelnemers het podium krijgen om hun eigen verhaal te doen. Ieder presenteert het verhaal op zijn/haar eigen manier. We laten ons door elkaar verrassen en inspireren. Maar we zijn ook kritisch: hoe kunnen we de impact van dit verhaal nog meer vergroten? Door elkaars verhalen te zien en te horen krijgen de deelnemers een flinke ’boost’ om storytelling in de dagelijkse praktijk toe te passen. Elke deelnemer ontvangt individuele feedback om het verhaal nog krachtiger te maken.
In de voorbereiding naar de sneak preview sessie zijn de StoryDiggers een hulplijn waar de deelnemers individueel nog mee kunnen sparren. We helpen waar je vastloopt, denk mee en zetten samen de ‘puntjes op de i’.
Verankersessie
Om storytelling in het dagelijkse werk te verankeren en te voorkomen het nieuw geleerde wegzakt in de dagelijkse drukte organiseren we een verankersessie zo’n anderhalve maand na de sneak preview sessie. Hierin delen we opgedane ervaringen en inzichten met elkaar:
• Welke successen zijn behaald?
• Welke impact had het bij collega’s, klanten of partners?
• Wie heeft het niet toegepast en hoe kwam dat?
• Hoe kunnen we die barrieres aanpakken?
• Hoe zorgen we ervoor dat storytelling verankerd blijft?
Voorbeeld Storytelling Training: Ipsos
Bij internationaal onderzoeksbureau Ipsos noemen ze zichzelf "game changers". Niet verwonderlijk dat zij veel waarde hechten aan het krachtig overbrengen van hun verhaal aan opdrachtgevers.
We hebben bij Ipsos Nederland zo'n 40 researchers in-company opgeleid in storytelling. Sommige van hun klanten moeten er even aan wennen, de meeste zijn zeer positief verrast. Eén onderzoeker wist met haar persoonlijke verhaal een Amerikaans bedrijf eindelijk te overtuigen dat Europa echt een andere aanpak nodig heeft. Haar collega heeft door een verhalend onderzoeksvoorstel het budget voor haar project weten te verdubbelen.
Hebben we je interesse gewekt? Of toch niet helemaal wat je zoekt?
In-company trainingen zijn altijd maatwerk, we maken de opzet graag helemaal op maat op een manier die bij jullie past. Neem contact op dan verkennen we samen wat er mogelijk is.