He he, eindelijk kan ik een foto van mijn favoriete helper op onze site plaatsen… Ja Gandalf, Dumbeldore en de oma van Vaiana zijn ook echt goede helpers. Maar er is er geen één zo tof als Yoda. Dus dat.
We zijn bij de laatste belangrijke rol in de serie aanbeland. De helper. Vorige aflevering maakten we kennis met het monster dat tussen de schat en de held(in) op de loer ligt. Deze as (held-monster-schat) is de ruggengraat van elk goed verhaal. En helaaspindakaas hoe heldhaftig de hoofdpersoon ook is hij of zij kan het nooit alleen. Het belangrijkste moment van elk verhaal is juist het moment dat onze held of heldin op het randje van de afrond staat, ten einde raad en de handdoek in de ring wil gooien… of erger nog, dan maar liever sterft.
Maar dan… Dan herinnert hij of zij zich ineens de wijze lessen van de mentor, de helper. In films vaak verpakt in een galmende stem uit het verleden (use the force Luke!). Helpers motiveren, hebben wijze lessen en speciale tools waarmee de held(in) het monster te lijf kan.
Wat doen die helpers precies? Helpers hebben vaak zelf een geschiedenis met de problematiek waar de held(in) mee geconfronteerd wordt. Ze hebben dit probleem overwonnen of juist niet, maar daar wijze lessen uit geleerd. Helpers rijken tools aan om je monsters mee te kunnen verslaan. Kijk bijvoorbeeld naar het volgende manifest van Campina. Hiermee laten ze zien dat de kracht en het doorzettingsvermogen van boeren (de helpers van Campina) terugkomt in hun zuivelproducten. Die op hun beurt jou weer sterker maken om je monsters te overwinnen.
Het lijkt heel voor de hand liggend, maar het heeft aardig wat inspanning gekost om tot bovenstaande tekst te komen. Campina vroeg ons om hulp bij het vinden van hun basisverhaal. Iets dat de kern van het merk in verhalende vorm zou vatten en als basis kon dienen voor alle overige marketing en communicatieactiviteiten. Na een intensief proces van ‘soul searching’ met het marketingteam kwamen we samen op het volgende thema: ‘Terug naar de basis’. Omdat daar de kracht ligt die je nodig hebt om te groeien en verder te komen. Campina wil actief Nederland daarbij helpen. Grappig genoeg deed het thema ook iets aan de binnenkant bij het bedrijf. Want wat was dan de basis van Campina zelf? Natuurlijk de boeren en koeien! (lees: de helpers van Campina). Waar het voorheen min of meer niet sexy was om boeren en koeien in communicatie te belichten werd dat ineens de normaalste zaak van de wereld en misschien zelfs noodzaak. Zo werd o.a. een serie korte verhalen over de boeren van Campina gemaakt, die deze belangrijke helpers in beeld brengt.
Wij zien dat bedrijven (en zeker de b2c’ers) zichzelf vaak in de rol van de helper zetten. Om hun klanten (de helden) te helpen hun monsters te verslaan. Het ultieme merk daarvoor is, hoe cliché ook, Nike. Nike maakt van ons allemaal helden en staat ons bij met alle middelen die helpers in hun arsenaal hebben, motivatie, tools (schoenen) en lessen. De tools zijn duidelijk: de schoenen en de kleding. De motivatie ook via de boodschap in campagnes, de slogan ‘just do it’ maar ook de enorme community via de verschillende apps. Je grootste sportidolen of je eigen vrienden moedigen je aan terwijl je je monsters probeert te verslaan. En het monster dat Nike helpt verslaan is interessant. Het is namelijk het monster in jezelf: luiheid, faalangst, uitstelgedrag, etc. We voelen ons fantastisch als we onze eigen demonen overwinnen. Hoe slim om je merkstrategie vanuit deze verhaallijn te bouwen. Meeliften op die verslavende dopamineloop kan bijna niet beter. Vandaar dat de merkloyaliteitscores van Nike ook vaak “off the charts” zijn. Het loont dus om je eigen merk of organisatie in de rol van de helper te zien en neer te zetten.
Bij onze opdrachtgevers spelen we vaak met de verschillende rollen. Eerst maken we een verhaal met het merk of de organisatie in de rol van de held. Vaak zie je dan alle kansen in de vorm van helpers opstaan. Wie kunnen je helpen in je missie of de strijd die je als bedrijf voert? Zijn het nieuwe producten, nieuw opgedane kennis, het mobiliseren van klanten of juist partnerorganisaties?
Dan draaien we de rollen om en maken we een verhaal vanuit het klant-perspectief. De klant is nu dus de held i.p.v. het bedrijf. Voor welke uitdagingen staat je klant en hoe ziet zijn of haar reis eruit op zoek naar de ‘schat’? Waar zoekt de klant allemaal hulp en waar kunnen wij als bedrijf daar onze rol pakken: op welke momenten, locaties en met welke tooling of lessen? Wat is de rol nu precies van ons product? En leveren we alleen producten of kunnen we onze helden ook op andere manieren bijstaan?
Deze exercitie (verhalen vanuit twee perspectieven maken) resulteert vaak in een verscherping van proposities. En het grootste leerpunt is dat we als merken of organisaties te veel en te vaak over onszelf praten. En dat de manier waarop we onszelf zien niet altijd hetzelfde is zoals onze klant ons ziet. En dat als we dat door hebben, we pas echt goed helpen.
Be like master Yoda. May the force be with you!