Morgenavond om 8 uur is het zover. Dan nemen Facebook-gebruikers in grote getale afscheid van het grootste social media platform dat we kennen. Ten minste als het aan Arjan Lubach ligt. Hij lanceerde afgelopen zondagavond het event 'Bye Bye Facebook'. En stel: het blijkt het startschot voor een massale Facebook-exodus. Wat betekent dit dan voor iedereen die zich bezighoudt met content marketing en Facebook als belangrijkste kanaal gebruikt?
Tussen zeggen en doen
Volgens RTL nieuws overweegt bijna de helft van de Nederlanders zijn of haar Facebook account te verwijderen. Op het Facebook(!)-event ‘Bye Bye’ geven zo’n 100.000 gebruikers aan hun account te deleten of daarin geïnteresseerd te zijn. Dat zijn serieuze getallen. Maar aan de andere kant: tussen zeggen en doen is soms een wereld van verschil. Denk maar aan al die mensen die in het nieuwe jaar nu echt gaan stoppen met roken (maar nu echt!).
In de voetsporen van Hyves?
Toch is het interessant om het scenario te verkennen dat Facebook hetzelfde lot staat te wachten als haar Nederlandse evenknie: Hyves. Ja, uiteindelijk konden we ook allemaal zonder de dansende banaan. En als iets wegvalt, ontstaat er ruime voor nieuwe ideeën en creativiteit.
Hoe verder zonder Facebook?
Want als onze volgers niet meer op Facebook te vinden zijn, waar dan wel? Het doet ons opnieuw kritisch nadenken wie onze doelgroep is en hoe we ze kunnen bereiken. Het laat ons zien hoe belangrijk het is een eigen community op te bouwen die niet afhankelijk is van een extern platform. En het zet ons op scherp om content te maken die zoveel mogelijk op autonome kracht verspreid wordt.
Dark social media wordt belangrijker
Laatst kwam ik de term ‘dark social’ voor het eerst tegen. Ik schrok me kapot, wat is dit nu weer! Het blijkt een verzamelterm te zijn voor het sturen van berichtjes van de ene gebruiker naar de andere via Whatsapp, e-mail, etc. Dark, buiten het zicht en de engagement measures van degene die de content oorspronkelijk gemaakt heeft.
Met of zonder Facebook, we zullen steeds meer rekening moeten houden met deze ‘donkere’ social media. En daar kunnen we de content niet even boosten. Het bericht moet dus interessant, ontroerend of grappig genoeg zijn om te willen delen. En iets over je merk of organisatie duidelijk maken. In die volgorde.
E-mailcampagnes 2.0?
En waar zet je je berichten uit in het post-Facebook tijdperk? Toch weer meer investeren in emailcampagnes? Dat is een mogelijkheid ja, maar ‘handle with care’. Mensen zijn de afgelopen jaren zoveel gespamd dat je (daar is ie weer!) echt retegoeie content moet maken en je zeer zorgvuldig dient om te gaan met de frequentie van het versturen. Less is more wat dat betreft als je het aan mij vraagt.
Zet je medewerkers als serieuze community in
De belangrijkste kans die er ligt is gebruik maken van de community die het meest dicht bij je staat als organisatie: alle medewerkers. Zij kunnen het startpunt zijn van het verder verspreiden van de verhalen van je merk/organisatie. En of ze dat doen? Ja, dat is meteen de lakmoesproef. Geloven en herkennen ze het? Voelen ze trots? Vinden ze het belangrijk genoeg om te delen?
Ja, ‘binnen beginnen’ wordt vaak gezegd. Maar dan nu echt! Maak je verhalen die raken of gelikte campagnes? En het maken van goede berichten is nu eenmaal niet makkelijk. Maar ja, dat is het verwijderen van je hele Facebook-profiel ook niet.
...and counting!
Nog iets minder dan 24 uur. En dan weten we het. Ik neig naar ja. Al is het alleen om alle content marketeers even wakker te schudden… :-p