Hoe verlevendig ik de missie, visie en strategie met storytelling?
ONCE UPON A TIME
Vidomes is een woningcorporatie in de rand van Haaglanden. Na een periode van flinke kostenbesparingen ontstaat er weer perspectief om te bouwen aan de organisatie van de toekomst. Daarbij hoort een nieuwe strategische visie, met als titel ‘het verschil maken’ en vijf strategische pijlers. Alles is opgeschreven in een strategisch beleidsstuk, maar de gemiddelde medewerker heeft er nog weinig gevoel bij.
CALL TO ADVENTURE
Hoe zorg je nu dat iedereen in de organisatie het belang inziet van de nieuwe richting? Maar nog belangrijker: echt voelt waar het over gaat en dat kan omzetten in gedrag? Geen gemakkelijke opgave.
THE JOURNEY
Samen met een team met afgevaardigden van communicatie, verandermanagement en het bestuur zijn we op zoek gegaan naar het verhaal van de strategische richting. Welke persoonlijke verhalen hebben zij zelf bij het strategische thema? Wat is het krachtenveld waarbinnen de strategie zich afspeelt? Wat moet er overwonnen worden? Wat is daarvoor nodig? Gevoed door verhaalrollen en -werelden hebben we verschillende verhaalopstellingen gemaakt met brown paper, PlayDoh en lego characters. Want verhalen, daar moet je niet te veel over praten, die moet je gewoon samen gaan maken.
THE BIG STORY
Het heeft geleid tot een corporate story met als titel ‘Over muren heen’. Om de maatschappelijke rol goed te vervullen en te werken aan tevreden huurders moet je soms de regels loslaten. En de mens voorrang geven. En dat was na een periode waarin veel niet mocht en kon voor veel mensen nieuw.
PRAKTIJKVERHALEN
Met het grote verhaal als uitgangspunt zijn we op zoek gegaan naar praktijkverhalen waarin de nieuwe strategische keuzes concreet worden. Verhalen van medewerkers op kantoor, medewerkers ‘in het veld’ en verhalen van huurders. Samen geven de verhalen duiding, begrip en richting.
Bijvoorbeeld het verhaal van Janny, een ex-alcoholiste die diep in de schulden was beland en bijna op straat stond. Dankzij een Vidomes-medewerker die buiten de kaders durfde te denken, kon zij in haar woning blijven wonen. Inmiddels is haar leven weer op orde, is ze van de drank af en zelfs aan het sparen om hun woning opnieuw in te richten.
Of het verhaal van medewerkers Peter. Hij beheert een woningencomplex in Zoetermeer, in een wijk waar nog wel eens wat aan de hand is. Hij had ooit alleen een technische functie. Maar het sociale aspect is steeds belangrijker geworden. Hij is de ‘ogen en oren’ van het gebouw (‘een dorp op zich’) en signaleert als eerste problemen. Een conflict tussen bewoners, eenzaamheid of huurders met psychische problemen. Dan gaat hij in gesprek en helpt waar hij kan. Samen met de bewoners zorgt hij dat het complex schoon, heel en veilig is.
TREASURE
Het ‘grote verhaal’ en de ‘micro stories’ vormen samen een stuk die de koers van Vidomes in één klap invoelbaar maakt. De verhalen zijn een inspiratie voor medewerkers. Ze worden bevestigd in ‘waar ze het voor doen’ en leren van elkaars werk. De verhalen zijn een referentiepunt in het maken van de juiste overwegingen in het werk. En via de verhalen krijgt de buitenwereld een ‘kijkje achter de schermen’. Daarmee groeit het begrip en de empathie voor het werk bij een woningcorporatie. Zodat de medewerker met trots kan vertellen op een verjaardagsfeestje over het unieke werk bij Vidomes.
GA VERHAAL HALEN!
Verhalen, groot en klein, helpen om je organisatie richting te geven. Ga dus op zoek naar het verhaalthema binnen je organisatie (the big story), iets dat echt gevoeld en beleefd wordt. En verzamel vervolgens praktijkverhalen (micro stories) die een stukje van het grote verhaal vertellen. Met oog voor spanning en herkenbaarheid. Geloof me, je zult verrast zijn hoeveel mooie verhalen er in jouw organisatie rondzwerven. Wanneer ga jij ze vertellen?