De start van ons verhaal

Exact drie jaar geleden begon het avontuur van de StoryDiggers. Drie is in verhalenland een magisch getal, meer daarover kun je hier lezen. Ralph en ik spraken af in Dwaze Zaken, het cafeetje tegenover Centraal Station Amsterdam, wat het eerste jaar als kantoor diende. Wij deelden een vorig leven als marktonderzoeker en waren beiden gefascineerd door hoe je met feitelijkheden mensen in beweging zet. Beter gezegd waren we licht gefrustreerd over dat dat vrijwel nooit echt goed lukte op basis van rapporten, tabellen en presentaties.

Op datzelfde moment was “storytelling” een buzzword in marketingland. Verhalen als middel om informatie overdragen zodat deze eerder opgemerkt wordt, beter blijft hangen en aanzet tot actie. Waarom? Omdat verhalen emoties opwekken en mensen nu eenmaal gedreven worden door gevoelens. Zie hieronder de verschillen in breinactiviteit bij data en verhalen.

Dat sloeg bij ons in als… een goed verhaal. Ralph wilde ooit filmregisseur worden en ik ben door mijn vader (die allerlei spannende verhalen verzon voor het slapen gaan) geprogrammeerd om verhalen te zoeken en vertellen. Op dat moment besloten we werk te gaan maken van verhalen zoeken en maken. StoryDiggers was geboren.

Nu, 3 jaar later, helpen we allerlei klanten van grote corporates tot kleine startups met verhaalstrategie, corporate stories, brand stories, personal storytelling en jawel research storytelling.

No fuckhead! You’re not a storyteller

Maar die storytellingshype is nu wel voorbij. En iedereen is ineens storyteller. Is dat echt zo? Kijk even wat grammy award winnende designer Stefan Sagemeister daarover te zeggen heeft.

Nee dus, niet iedereen is een masterstoryteller, niet iedereen kan een bestseller schrijven of een blockbuster filmen. Dat zijn wij eens met Stefan. Maar wij zijn er wel van overtuigd dat iedereen een goed verhaal heeft en dat mensen dat altijd interessant vinden. Kijk bijvoorbeeld maar naar Humans of New York dat verhalen van alledaagse New Yorkers wekelijks naar 20 miljoen volgers wereldwijd brengt. Daarnaast denken we ook dat iedereen baat heeft bij verhalen kunnen maken en delen. En wij zien ook dat het als vaardigheid te leren is.

De serie

Daarom beginnen we vanaf vandaag een wekelijkse serie om jullie de basics van verhalen te leren. We zullen per aflevering één element van verhalen behandelen met toelichting, cases en korte oefeningen.

Let’s go!

Wil je mee op avontuur? Houd dan de komende weken ons blog in de gaten of via LinkedIn!

Hier alvast de cliffhanger voor volgende week. Kennen jullie deze nog? Met dit verhaal gaan we van start in de volgende blog.

Wat is jouw favoriete film uit de jaren 80?

Comment