Hoe ontwikkel ik één corporate story na fusies en overnames?
ONCE UPON A TIME…
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ondersteunt ondernemers en is in 2014 ontstaan uit een fusie van verschillende grote uitvoeringsorganisaties. Er werken ruim 6.100 medewerkers, verspreid over heel Nederland.
CALL TO ADVENTURE
Met een nieuwe naam en een grote diversiteit in de organisatie begon de zoektocht naar de eigen RVO-identiteit. De noodzaak hiervoor werd versterkt door het uitzetten van de strategische koers voor de komende vier jaar. Er was een sterke behoefte aan één RVO-gevoel, een eenduidige beleving van de organisatiestrategie en één sterk profiel naar buiten toe.
THE JOURNEY
Tijdens twee workshops met een dwarsdoorsnede van de organisatie hebben we de kracht en uitdagingen van de organisatie blootgelegd. Om vervolgens de doorvertaling te maken naar interne strategie en externe communicatie richting overheid, bedrijfsleven en arbeidsmarkt. Het leidende thema is vanaf dan ‘Wij zijn RVO en we helpen je graag vooruit’.
Het verbindende verhaal hebben we verbeeld in een corporate film. Deze film ging tijdens de nieuwjaarsreceptie 2019 in première en zorgde voor veel herkenning, trots en inspiratie bij medewerkers.
Tijdens sessies met communicatie en marketing hebben we de vertaalslag gemaakt naar de content strategie: het ontwikkelen van verhaalformats en het uitwerken van zogenaamde ‘micro stories’ of praktijkverhalen.
THE TREASURE
De ruim 4.500 medewerkers van RVO hebben nu een kristalhelder beeld wat ze als collectief elke dag mogelijk maken en wat nodig is om daarin nog meer te verbeteren. Beleidsmakers en ondernemers leren steeds beter wat de kracht van RVO is: een partner die ze verder helpt om hun dromen te verwezenlijken.