Once upon a time

Je hebt misschien nooit van Ambaflex gehoord, maar vrijwel zeker dat jouw lievelingsdrankje, tijdschrift of pakketje zonder duizelig te worden over één van hun spiraalvormige transportbanden is gerold. Dit oer-Hollandse bedrijf is de afgelopen jaren hard gegroeid. Er kwamen er zo’n 500 medewerkers bij en er werden kantoren en productielocaties geopend in onder meer China, Roemenië en de Verenigde Staten.

Call to adventure

Door deze groeispurt wordt het ook steeds moeilijker het AmbaFlex DNA te bewaken, ieder land heeft zijn eigen cultuur en manier van werken. En waar de Nederlandse vestiging kan bouwen op decennialange ervaring, staat het AmbaFlex merk in sommige landen nog aan het begin. Doordat verschillende bedrijfsonderdelen letterlijk op afstand staan van elkaar is het lastig tot een gezamenlijke standaard te komen. Wat is nou dat ene, glanzende element dat alles met elkaar verbindt? Wat hebben alle medewerkers, machines en projecten met elkaar gemeen over alle landen en continenten? We starten ons avontuur op zoek naar ‘het verhaal’ van AmbaFlex.

 

The journey

Het doel is om tot één verhaal te komen waar elke AmbaFlex-medewerker zich in herkent. Een verhaal dat richting geeft en verbindt, wereldwijd. Dat is nog een hele uitdaging. Als start interviewen de StoryDiggers salesmanagers, productieleiders en directieleden door alle tijdzones heen: Shanghai, Cleveland én het Noord-Hollandse Zwaag. Het geeft een goed eerste beeld in de reis die AmbaFlex als organisatie maakt, de verschillende gezichtspunten en bovenal de wens om de missie en visie te verbinden met de mensen op de werkvloer.

 

Van strategie naar verhaal

We diepen het huidige en gewenste beeld van AmbaFlex verder uit in een workshop. Als eerste delen we persoonlijke verhalen over samenwerken. Het zijn o.a. voorbeelden over een escape room oplossen met je vrienden, reizen met je puber dwars door Amerika terwijl je verschillende interesses hebt of samen een praalwagen bouwen, die ons laten inzien wat nodig is voor goede samenwerking en wat voor moois dat oplevert. Hierna duiken we verder in het AmbaFlex DNA met behulp van verhaalopstellingen vanuit verschillende perspectieven. We cirkelen zo 360 graden om de kern van de organisatie heen totdat deze ineens heel helder voor ons ligt. 

Beelden aangedragen door AmbaFlex-medewerkers als input voor de workshop

 

Powering flow

Er ontstaat een centraal thema: ‘powering flow’, wat naadloos past op wat AmbaFlex haar klanten biedt én intern een sterke beweging in de organisatie op gang brengt om nog meer als geheel te werken. De corporate story is geboren, de leidraad voor alles wat de AmbaFlex strategie raakt. We ontwikkelen een nieuwe strategy guide en verfilmen de corporate story, met een voice-over in vier talen.



Global leadership summit

Global leadership summit

Tijdens een Global Leadershop Summit, waar zo’n veertig leidinggevenden van over de hele wereld invliegen lanceert AmbaFlex de nieuwe strategie. De corporate story vormt het startpunt om met elkaar het nieuwe AmbaFlex te definiëren. De teamleiders doorleven gezamenlijk ‘powering flow’, en maken concrete plannen om dit in de eigen regio tot ook leven te brengen. Een belangrijke eerste stap in het neerzetten van de global AmbaFlex-cultuur.

The Treasure

Inmiddels is het verhaal goed geland en krijgen alle leidinggevenden ruimte om hier op hun eigen locatie mee aan de slag te gaan. De tijd breekt aan om het verhaal naar buiten uit te dragen. Als eerste om talent aan te trekken, te ontwikkelen en te behouden. Zo wordt vanuit ‘Powering Flow’ telkens weer een stap gezet naar een sterke en gemeenschappelijke AmbaFlex cultuur, voor nu en in de toekomst.

There are so many spot-on layers. The more you read it, the more it grows on you. It certainly flows with a consistent message. Love it!
— Board member AmbaFlex